شرکت سیمان مدلل (سیمان سامان غرب سابق) برای چهارمین دوره موفق به دریافت جایزه صنعت سبز برتر کشوری شد.

بیست و چهارمین همایش ملی تقدیر از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز کشور روز سه شنبه مورخ ۲۸ آذر ۱۴۰۲، با حضور علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون سازمان و سایر مهمانان و علاقه مندان به محیط زیست، به منظور تحقق ایجاد نگرش مثبت زیست محیطی در میان صاحبان صنایع، معادن و خدمات و در فضای رقابتی سازنده ، در محل سالن همایش های شهدای محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست برگزار و از بهترین ها در این همایش تقدیر شد.
این همایش با رویکرد تشویقی برای صنایعی که در جهت توسعه پایدار گام بر می دارند، برگزار می شود که در این راستا از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی که در کنار ایجاد تولید و اشتغال، مسایل زیست محیطی را رعایت می کنند، معرفی و مورد تشویق قرار خواهند گرفت. یکسان سازی نگرش زیست محیطی، ایجاد بستر مناسب برای حضور واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی در عرصه رقابت های بین المللی، قدردانی از واحدهای فعال، ایجاد فضای مناسب برای تبادل تجربیات واحدهای مختلف، همگام کردن بحث تولید با کاهش آلایندگی و تخریب، تقویت ارتباط سازمان حفاظت محیط زیست با واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی در بستری از تعاملات صمیمانه، علمی و هم افزا از جمله اهداف مهم این همایش است.
استقبال چشمگیری از سوی واحدهای تولیدی و خدماتی برای شرکت در این همایش به عمل آمده و به همین دلیل سازمان محیط زیست برگزاری همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز را فرصتی مغتنم برای عرضه دستاوردهای این واحدها در راستای توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست می داند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ایراد سخنرانی موثر و اشاره به نکات قابل توجه این حوزه، اعلام کرد: مدیریت انرژی به عنوان یکی از شاخص های اختصاصی برای ارزیابی عملکرد واحدها هستند و امروزه بحث مدیریت انرژی در واحدهای تولیدی و خدماتی یکی از موضوعات مهم زیست محیطی در سطح جهان و نیز کشور ما است که این مساله بخش مهمی از استاندارد بررسی واحدها از دیدگاه سازمان محیط زیست بود.
وی به معرفی واحدهای برتر در روز همایش اشاره کرد و گفت: امیدواریم با معرفی واحدهای برتر انگیزه صنایعی که عملکرد آنها با استانداردهای زیست محیطی فاصله زیادی دارد، برای رفع مشکلات و احترام به محیط زیست افزایش یابد.
در حاشیه این همایش ملی و تقدیر از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز با حضور علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، ایرج حشمتی معاون سازمان محیط زیست و سایر مهمانان و علاقه مندان به محیط زیست، شرکت سیمان مدلل برای چهارمین دوره به عنوان صنعت سبز برتر انتخاب و موفق به دریافت لوح تقدیر و تندیس سیمین این حوزه گردید.
شرکت سیمان مدلل، دارنده گواهینامه سیستم مدیریت زیست محیطی (ISO14001:2015) و چهار دوره نشان صنعت سبز برتر با اعمال کنترل های فنی و مهندسی و همچنین آگاهی و اجرای سخت گیرانه الزامات محیط زیستی به عنوان صنعتی سرآمد و شاخص شناخته شده است. استفاده از الکتروفیلترهای صنعتی، بگ هاوس های بروز در آسیاب های مواد و سیمان و همچنین پایش آنلاین آلاینده ها با معیارهای اندازه گیری بسیار پایین تر و سخت گیرانه تر از حدود استاندارد، این مجموعه را به عنوان حامی قدرتمند محیط زیست معرفی می نماید.
مجموعه سیمان مدلل با ایجاد، نگهداشت و توسعه فضای سبز در مساحتی بالغ بر ۳۰ درصد مساحت کارخانه با پوشش گیاهان بومی و مقاوم در برابر کم آبی منجر به ایجاد فضایی دلنشین، احیا و توسعه فضای سبز منطقه شده است. استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار به دو صورت قطره ای و بارانی و همچنین استفاده از سیستم تلفیقی کنترل آفات، حرکت سیمان سامان را در حمایت همه جانبه از محیط زیست نمایان کرده است. شایان ذکر سیستم مدیریت پسماند در این مجموعه فعال و نسبت به تعیین تکلیف انواع پسماند موجود به صورت حرفه ای و بر اساس طرح علمی و موثر اقدام نموده که در کنار تصفیه پساب مجموعه بر اساس آنالیزهای علمی و مستمر در حفاظت از چرخه محیط زیست بسیار موثر می نمااید.
همچنین در راستای مسئولیت اجتماعی، این مجموعه اقدام به تشکیل تیم های پاکسازی محیط در مناطق شهری و تفریحی مانند سراب نیلوفر نموده و در جهت ارتقا فرهنگ حفاظت از محیط زیست همواره کوشنده و پویا جلوه کرده است.